Własny salon optyczny – co warto wiedzieć przed jego założeniem?

Pomysł na zakładanie własnego salonu optycznego podoba się coraz większej ilości przedsiębiorców. Jest to biznes, który rokuje duże nadzieje na sukces. Przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, że coraz większa część społeczeństwa ma problemy ze wzrokiem. Są one korygowane zarówno za pomocą tradycyjnych okularów, jak i szkieł kontaktowych, które można kupić w salonach optycznych. Dodatkowo w Polsce nie istnieją ograniczenia prawne, które uniemożliwiałyby zakładanie salonów optycznych osobom bez wykształcenia medycznego. O czym warto pomyśleć, jeżeli zależy nam na odniesieniu sukcesu w branży optycznej?

Kapitał niezbędny na początek

Salon optyczny to typ biznesu, który wymaga pokaźnych nakładów finansowych. Osoba, która myśli o jego założeniu powinna posiadać środki na:

  • wynajęcie lokalu,
  • wyposażenie salonu,
  • zatrudnienie wykwalifikowanego personelu,
  • założenie strony internetowej,
  • reklamę swojej działalności.

W praktyce marzyć o założeniu salonu optycznego możemy dopiero wówczas, kiedy jesteśmy w posiadaniu kilkuset tysięcy złotych. Należy mieć świadomość, że nawet gdy nie posiadamy wykształcenia medycznego, będziemy potrzebowali wiedzy, która pozwoli nam przetrwać na rynku. Znajomość branży pozwoli nam między innymi w zakupie odpowiedniego sprzętu, a także wyposażenia salonu. Dzięki niej unikniemy wielu błędnych decyzji, które mogłyby nas drogo kosztować.

Lokalizacja ma znaczenie

W przypadku takiego biznesu jak salon optyczny lokalizacja obiektu ma bardzo duże znaczenie. Dobrze byłoby, żeby nasza siedziba znajdowała się w miejscu powszechnie uczęszczanym. Znakomicie sprawdzi się tu centrum miasta lub galeria handlowa. Większość osób szukających okularów lub szkieł kontaktowych odwiedzi salon optyczny w drodze do pracy, szkoły lub podczas cotygodniowych zakupów. Należy mieć jednak świadomość, że za takie miejsce zazwyczaj trzeba będzie słono zapłacić. Tańszą alternatywą jest wynajęcie powierzchni w mniejszym mieście, gdzie atutem będzie również mniej liczna konkurencja.

Wyposażenie, czyli w co należy zainwestować otwierając salo optyczny

Salon optyczny wymaga specjalistycznego wyposażenia. Będziemy potrzebować między innymi takich urządzeń jak:

  • autorefraktometr, czyli urządzenie, które umożliwia komputerowe badanie wzroku,
  • foropter, który umożliwia zbadanie wady wzroku, a także dobranie szkieł okularowych,
  • frontofokometr, który służy do pomiaru mocy czołowej soczewki,
  • oftalmoskop, czyli przyrząd do badania dna oka,

Ponadto musimy zaopatrzyć się w dużą ilość szkieł i oprawek okularów. Dobrze, kiedy w naszym sklepie znajdą się artykuły z różnych półek cenowych. Dla części klientów odwiedzających salon optyczny kluczowym kryterium zakupu będzie cena. Innym natomiast będzie zależało na produktach modnych, luksusowych.

Kompetentny personel kluczem do sukcesu w branży

Właściciel salonu optycznego powinien zdawać sobie sprawę, że większość klientów będzie chciała kupić okulary i zbadać wzrok w jednym miejscu. Dzięki mogą oni zaoszczędzić wiele czasu. Taka postać rzeczy sprawia, że bardzo dobrym pomysłem jest zatrudnienie okulisty, a także specjalistów, którzy wykonają okulary na miejscu. W koszty prowadzenia salonu należy włożyć również wynagrodzenie dla wykwalifikowanego pracownika.

Budowa witryny internetowej

Wielu klientów szuka informacji o salonach optycznych w internecie. Dobrą decyzją jest więc inwestycja w założenie profesjonalnej strony internetowej, która stanie się wizytówką naszego salonu. Na stronie powinny znaleźć się informacje o firmie, rodzaju asortymentu i świadczonych przez nas usług. Można również iść o krok dalej i poszerzyć swoją działalność o budowę sklepu internetowego. W ten sposób będziemy w stanie obsłużyć klientów w każdy zakątku świata.

Inwestycja w reklamę w internecie

Kiedy tworzymy własną witrynę internetową, powinniśmy pomyśleć również o reklamie naszej działalności. Współcześnie coraz większą popularnością cieszą się różne formy reklamy w internecie – przykładowo kampania Adwords może pomóc nam dotrzeć do lokalnych klientów. Ich zaletą są konkurencyjne ceny i stale zwiększające się grono odbiorców.

Post Author: admin