Odżywiaj się zdrowo zimą – podpowiadamy jak

Zima to czas mrozów, wirusów, które zmniejszają układ odpornościowy ludzi. Ilość energii i witalności nagromadzonej przez nas w okresie letnim, może być niewystarczająca na uchronienie organizmu przed infekcjami. W czasie zimowym bardzo podatne na infekcje są dzieci oraz osoby starsze. Zobacz co warto jeść zimą!

strong>Pamiętaj o zjedzeniu ciepłego śniadania!

W czasie letnim najczęściej brak jest ochoty na zjedzenie ciepłego śniadania. Zimą jest to bardzo istotna kwestia, to uchroni nas przed wirusami. Sprawdzonym patentem na zimowe śniadanie jest przygotowanie omletu z warzywami, które są bardzo ważne w diecie zimą. Warzywa to witaminy do wzmocnienia organizmu.

Druga opcja

Drugą, znakomitą alternatywą na zimowy, pierwszy posiłek jest {owsianka z owocami i miodem|zjedzenie owsianki na mleku, owocami i miodem. Miód zawiera acetylocholinę, która obniża ciśnienie i poprawia krążenie, dzięki czemu nasze ciało jest odporne na mróz. Miód ma właściwości przeciwzapalne, wzmaga pamięć i oczyszcza organizm.

Gdy nie ma czasu

Nie zawsze jest czas na solidne śniadanie. Znakomitą opcją są kanapki z pełnoziarnistego pieczywa (razowe). Takie pieczywo jest zasobne w kwas foliowy, żelazo i witaminy z grupy B. Kanapki możemy obłożyć twarogiem lub niskotłuszczowym serem żółtym, a górę uzupełnić pomidorem, szczypiorkiem czy papryką. Tego typu śniadanie z pewnością dostarczy nam właściwej dawki energii.
Kluczowym elementem pierwszego posiłku jest picie. Jeśli na śniadanie zrobiliśmy kanapki, -warto pamiętać, żeby zrobić sobie ciepły napój. Dobrym napojem jest gorąca herbata z dodatkiem cytryny.

Kiedy przyjdzie zima

Kapusta i ogórki to naturalny priobiotyk. Mają masę witamin jak również soli mineralnych, dzięki czemu szybko wzmacniają nasz układ odpornościowy. Produkty te są wspaniałym źródłem witaminy C, B6, B12, żelaza. Podczas zakupów, zwróć uwagę na to czy produkt nie jest kwaszony. Taka żywność to nie naturalna kiszonka, nie ma tu fermentacji i może to źle wpłynąć na nasze zdrowie. Najlepszym sposobem jest przygotowanie własnych przetworów. Przez to mamy pewność, że nie ma tu chemii i są one w 100 % naturalne.

Produkty fermentowane czyli maślanka, jogurt naturalny posiadają dobre bakterie probiotyczne. Rozbudowują naszą florę bakteryjną i działają przeciwwirusowo. Zalecane jest by unikać kupna jogurtów smakowych. Korzystniejszym rozwiązaniem są własne dodatki owoców, lub miodu do produktów o smaku naturalnym.

Źródłem cynku są orzechy, poprawiające odporność a także witaminy E która to działa antyoksydacyjnie. Witamina E wpływa na wygląd włosów, paznokci. Oba orzechy włoskie oraz laskowe są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Poprawiają nasz metabolizm, zapobiegają tyciu. Mitem jest więc, że orzechy są kaloryczne i powodują tycie. Znakomicie wpływają na pamięć, obniżają cukier krwi oraz działają antydepresyjnie. Badania udowodniły, że ludzie jedzący regularnie orzechy są odporniejsze na choroby serca.

Warzywa korzeniowe typu marchew, seler, ziemniaki, rzodkiew mają składniki odżywcze, minerały i witaminy takie jak żelazo, potas, magnez i witamina C, które są niezbędne w zimowej diecie. Dzięki nim poprawia się odporność na choroby. Świetną możliwością jedzenia warzyw korzeniowych jest również imbir, który usuwa toksyny oraz wspiera procesy trawienne. Możemy go dodać do ciepłej herbaty czy użyć jako przyprawę.

geno-med

Jabłka i cytrusy, koniecznie powinny znaleźć miejsce w naszej diecie. Jabłka posiadają masę witamin i posiadają właściwości przeciwzapalne. Cytrusy są świetną dawką witaminy C oraz antyoksydantów, które zapobiegają infekcjom. Pamiętajmy aby przed spożyciem, dokładnie umyć owoce w gorącej wodzie. Mogą być spryskiwane środkami chemicznymi, niedobrych dla naszego zdrowia. Istnieją również dedykowane płyny przeznaczone do mycia owoców.

Czosnek – o nim nie zapominaj

Do zwalczania wirusów i bakterii znakomity jest czosnek. Jest antybiotykiem naturalnego pochodzenia, ma związki flawonoidowe, aminokwasy, witaminy B2, C, sole mineralne takie jak potas, wapń. Czosnek ma właściwości podobne do aspiryny. Zapobiega infekcjom układu oddechowego, obniża gorączkę, udrażnia drogi oddechowe. Po prostu powinniśmy nie zapominać o czosnku. Szczególnie ten surowy jest najlepszą ochroną organizmu.

Post Author: admin